Spijbelgedrag en voortijdig schoolverlaten kunnen criminaliteit, langdurige werkloosheid en maatschappelijke uitsluiting van grote groepen tot gevolg hebben. Stichting Reflex wil dit voorkomen door: het bieden van schoolloopbaanbegeleiding aan kwetsbare jongeren, het bevorderen van ouderbetrokkenheid en het tot stand brengen van een betere verbinding tussen alle betrokken partijen. Einddoel hierbij is jongeren en ouders de middelen, vaardigheden en competenties mee te geven om als volwaardig burger te kunnen deelnemen aan de samenleving.
Stichting Reflex bundelt deskundigheidsgebieden en bevordert samenwerking tussen alle organisaties die een rol spelen bij het oplossen van problemen van jongeren. Dit maakt het mogelijk dat oplossingsgerichte projecten snel en effectief kunnen worden vormgegeven. Door de bundeling van kennis wordt tevens de slagingskans vergroot.
Bruggen slaan tussen partijen
Voor een duurzame, effectieve aanpak is het essentieel dat alle omgevingsfactoren worden meegenomen. Stichting Reflex slaat dan ook bruggen tussen alle relevante partijen die een rol spelen in de schoolloopbaan van kwetsbare jongeren. Behalve instituties als scholen, overheidsinstellingen en welzijnsinstellingen maken ook ouders, zelforganisaties en de jongeren zelf deel uit van dit draagvlak.
Visie
De Rotterdamse samenleving vraagt om bepaalde competenties om straks succesvol te kunnen deelnemen aan het maatschappelijke en economische verkeer. Door kwetsbare jongeren te begeleiden in hun sociaal emotionele ontwikkeling en bij hun leerprestaties, verkleint stichting Reflex de kans op spijbelgedrag en voortijdig schoolverlaten. Voor optimale begeleiding is het van groot belang dat ook de school en de ouders een actieve rol in het traject spelen. Stichting Reflex ontplooit dan ook activiteiten om de verbinding tussen scholen, ouders en jongeren te verbeteren.