Voor een duurzame en effectieve aanpak van de problematiek rond kwetsbare jongeren is het van groot belang dat uitdagingen gecoördineerd en gelijktijdig worden aangepakt. Stichting Reflex houdt zich dan ook bezig met twee hoofdactiviteiten. Enerzijds richt de stichting zich op schoolloopbaanbegeleiding (SLB) en anderzijds op ouderbetrokkenheid. Om de kans op een volwaardige en succesvolle deelname aan de maatschappij te vergroten, bundelt stichting Reflex expertisegebieden en slaat bruggen tussen alle betrokken partijen.
Stichting Reflex is in 2005 opgericht op initiatief van migrantenorganisaties en scholen.
Veel (allochtone) Rotterdamse jongeren hebben het moeilijk op school, omdat zij constant moeten schakelen tussen de verschillende leefwerelden waar zij deel van uitmaken. Deze kwetsbare positie werkt gevaren als spijbelgedrag en voortijdig schoolverlaten in de hand. Stichting Reflex trekt zich de kwetsbare positie van deze jongeren aan en biedt, waar nodig, hulp en begeleiding bij hun schoolloopbaan in het voortgezet onderwijs. Dit gebeurt altijd op maat en in samenwerking met ouders, scholen en andere ervaren partners in onderwijs- en opvoedingsondersteuning.
De samenstelling van de medewerkers en (externe) deskundigen van stichting Reflex is heel divers. Niet alleen in cultureel opzicht, maar ook vanuit de verschillende werkvelden en disciplines waarin iedereen actief is. Deze diversiteit, in combinatie met de ruime ervaring en praktisch toepasbare kennis, leidt tot positieve resultaten en maakt stichting Reflex tot een ideale samenwerkingspartner.